Erkend financieel specialist

Stappenplan webshop

Bij het starten van een webshop komt er meer kijken dan alleen het ontwikkelen van uw website. Zo is het belangrijk om u in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK) en een domeinnaam te registreren. Daarnaast moet u een goede administratie bijhouden. Als webwinkelier dient u te voldoen aan diverse wetten en regels die gelden voor online verkoop. Verder moet u rekening houden met de betaling van inkomstenbelasting en omzetbelasting.

 

Navigeer direct naar de onderwerp op deze pagina

1. Controleer of uw webwinkel als bedrijf wordt beschouwd

Wanneer stopt uw online webshop met een hobby te zijn en wordt het een onderneming? KVK en de Belastingdienst hanteren een aantal criteria, zoals winstgevendheid, zelfstandigheid en aantal klanten. Bekijk ook het webinar “Heb ik een hobby of een bedrijf?” om meer inzicht te krijgen.

2. Controleer de voorwaarden voor een thuisgebaseerde webwinkel

Als u een webwinkel vanuit huis wilt starten, moet u ervoor zorgen dat u geen overlast veroorzaakt voor uw buren. Denk hierbij aan extra verkeer door pakketdiensten. Controleer het bestemmingsplan van uw gemeente om te weten wat wel en niet is toegestaan. U kunt ook overwegen om gebruik te maken van dropshipping om overlast te beperken.

3. Wat is dropshipping?

Met dropshipping kunt u een webwinkel starten zonder voorraad. U verkoopt producten via een leverancier. U plaatst de producten van de leverancier op uw website en bepaalt zelf de verkoopprijs. Na aankoop door uw klant levert de leverancier de producten direct aan uw klant. Op deze manier bespaart u tijd en kosten.

4. Registreer het domein van uw webshop

Bij de start van uw webshop moet u ook een domeinnaam kiezen. Dit is het internetadres van uw webshop. U moet deze domeinnaam registreren. Het is belangrijk dat de domeinnaam nog niet in gebruik is en dat u het auteursrecht, merkenrecht of handelsnaamrecht van andere bedrijven respecteert.

5. Wat heb ik nodig om btw-aangifte te doen?

Om btw-aangifte te doen, heb je allereerst een btw-nummer nodig. Dit nummer ontvang je na inschrijving bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK).

6. Schrijf uw webshop in bij KVK

Als u uw eigen webshop start, moet u uw onderneming inschrijven in het Handelsregister van KVK. KVK geeft uw gegevens door aan de Belastingdienst. U hoeft uw onderneming niet apart bij de Belastingdienst aan te melden. Zodra de Belastingdienst u als btw-ondernemer opneemt in de administratie, ontvangt u een omzetbelastingnummer en een btw-identificatienummer (btw-id).

7. Kies een rechtsvorm die bij uw situatie past

Als startende ondernemer moet u een rechtsvorm kiezen. Gebruik de beslistool om een rechtsvorm te kiezen die bij uw situatie past.

8. Onderzoek welke belastingen u moet betalen

Als uw webwinkel een bron van inkomen is, beschouwt de Belastingdienst u waarschijnlijk als ondernemer voor de inkomstenbelasting. U moet dan belasting betalen over de winst uit uw onderneming.

Voor de meeste producten en diensten moet u ook omzetbelasting (btw) betalen. In Nederland gelden er 3 btw-tarieven. Voor bepaalde goederen of diensten geldt een vrijstelling. U kunt de btw doorberekenen in de consumentenprijzen en na verkoop afdragen aan de Belastingdienst.

9. Btw bij levering aan klanten in het buitenland

Als u goederen levert aan klanten in het buitenland, gelden er andere btw-regels voor leveringen binnen de EU dan voor leveringen buiten de EU. Gebruik de tool “Goederen leveren naar het buitenland” om te controleren waar uw levering belast is, wie de btw moet betalen en welke vervolgstappen u moet nemen.

10. Zorg voor een goede administratie

Iedere ondernemer is wettelijk verplicht een administratie bij te houden, en dit geldt ook voor een webwinkel. Uw administratie moet voldoen aan bepaalde regels. Bewaar uw administratie minimaal 7 jaar. Als uw webshop btw moet betalen in andere EU-landen, moet u deze gegevens zelfs 10 jaar bewaren. Houd ook een urenregistratie bij als u wilt profiteren van ondernemersaftrek.

11. Houd u aan wetten en regels voor online verkoop

Elke webwinkelier moet zich aan een aantal verplichtingen houden, zoals:

 

Informatie over uw webshop

  • Cookies
  • Aanbod
  • Bedenktijd
  • Levering
  • Betaling
  • Garanties
  • Bestelproces
  • Plaats een privacyverklaring op uw website

Volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) bent u verplicht uw klanten duidelijke informatie te geven over hoe u hun persoonsgegevens verwerkt. Met een privacyverklaring voor uw webshop voldoet u aan deze verplichting. In deze privacyverklaring legt u uit hoe u persoonsgegevens verzamelt, waarom u ze verzamelt en hoe u ze bewaart.

12. Voorkom online fraude

Criminelen kunnen voortdurend cyberaanvallen uitvoeren op uw webshop, via uw ICT-systemen en uw mobiele telefoon. Elke vorm van cybercriminaliteit vereist specifieke maatregelen om u te beschermen. Lees hoe u het risico op cybercriminaliteit kunt verkleinen.

Beveilig uw website met TLS

Volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) moet u maatregelen nemen om de gegevens van uw klanten te beschermen. Beveilig uw webshop daarom met Transport Layer Security (TLS), de opvolger van Secure Sockets Layer (SSL). TLS is een protocol dat het netwerkverkeer versleutelt, inclusief webverkeer (https). Hierdoor kunnen bezoekers en klanten uw webshop veilig gebruiken. Met TLS voorkomt u dat persoonlijke en betaalgegevens van uw websitebezoekers worden onderschept.

13. Gebruik algemene voorwaarden

Het is verstandig om algemene voorwaarden te gebruiken. Met algemene voorwaarden maakt u direct duidelijk welke rechten en plichten u en uw klanten hebben. Algemene voorwaarden kunnen de risico’s die u als ondernemer loopt verkleinen. Voor webwinkels gelden specifieke regels, bijvoorbeeld met betrekking tot de bedenktijd en het retourrecht.

14. Controleer de eisen voor producten, verpakkingen en etikettering

Elk product dat een consument gebruikt, moet veilig zijn. Daarom gelden er verschillende eisen voor de producten die u met uw webshop levert. Controleer welke producteisen u moet naleven.

 

Daarnaast zijn er ook eisen voor de verpakkingen en etiketten van de producten die u verkoopt. Denk aan de taal op het etiket als u goederen exporteert.

15. Kies welke betaalmethoden u gaat gebruiken

U kunt verschillende betaalmethoden gebruiken voor uw webwinkel. Omdat u wettelijk geen vooruitbetaling kunt eisen, moet u niet alleen iDEAL als betaaloptie aanbieden. U moet uw klanten alternatieve betaalmogelijkheden bieden, zoals creditcard, PayPal, automatische incasso of achteraf betalen. Houd er rekening mee dat u per transactie een percentage aan kosten moet betalen.

16. Maak online transacties veiliger met extra identificatie

Online transacties met creditcards worden veiliger door de invoering van de beveiligingsstandaard EMV 3DS (3D Secure) op 14 september 2019. Deze standaard is bedoeld om online betalingsfraude tegen te gaan.

17. Vraag een keurmerk voor uw webshop aan

U kunt een keurmerk aanvragen voor uw webshop via WebwinkelKeur, Thuiswinkel.org, Keurmerk.info en Qshops.org. Deze keurmerken bieden ook modelvoorwaarden die u kunt downloaden. Daarnaast kunt u bij hen terecht voor advies, marktonderzoek en klachtenbemiddeling.

Scroll naar boven